پیش بینی زودهنگام دیابت بارداری ممکن شد

8ژوئن 2021 - اختلالات بارداری معمولاً در سه ماهه دوم یا سوم بارداری تشخیص داده می شوند، زمانی که اغلب تأثیرات جدی خود را بر سلامت مادر و کودک گذاشته اند. روش های فعلی برای تشخیص اختلالات بارداری به اندازه کافی حساس و قابل اعتماد نیستند تا بتوانند این اختلالات بالقوه تهدید کننده ی زندگی را شناسایی کنند. اکنون دانشمندان راهی برای آزمایش سطح هورمون های جفت پیدا کرده اند که پیش بینی می کند کدام یک از زنان در معرض عوارض جدی بارداری هستند.

 این مقاله ی جدید در Nature Communications Biology منتشر شده است.

دکترAmanda N. Sferruzzi-Perri، نویسنده ی اصلی این مقاله از دپارتمان فیزیولوژی، توسعه و علوم اعصاب در دانشگاه کمبریج، گفت: اختلالات بارداری تقریباً از هر ده زن باردار، یکی را تحت تأثیر قرار می دهد. از همان زمان بارداری، تقریباً تمام سیستم های اندام بدن مادر باید عملکرد خود را در دوران بارداری تغییر دهند تا کودک بتواند رشد کند. همچنین جنین برای رشد به مادر برای تامین مواد مغذی و اکسیژن وابسته است، بنابراین بدن مادر باید متابولیسم و ​​سیستم عروقی خود را تغییر دهد تا بتواند این شرایط را برای جنین فراهم کند.اگر بدن مادر نتواند به درستی با کودک در حال رشد سازگار شود، منجر به مسائل عمده ای از جمله محدودیت رشد جنین، رشد بیش از حد جنین، دیابت بارداری و پره اکلامپسی - فشار خون بالا که تهدید کننده زندگی مادر است- می شود.بسیاری از این عوارض منجر به زایمان دشوار زنان با مداخلات پزشکی بیشتر و مشکلات مادام العمر برای کودک از جمله دیابت، مشکلات قلبی و چاقی می شود.

او افزود: ما می دانیم که جفت بسیاری از تغییرات را در بدن زنان در دوران بارداری ایجاد می کند و مطالعه ما نشان داد که نشانگرهای زیستی هورمونی جفت می توانند نشان دهند که کدام یک از زنان دچار عوارض بارداری می شوند. ما دریافتیم که این نشانگرهای زیستی از سه ماهه اول بارداری وجود دارند، اما به طور معمول این عوارض فقط در سه ماهه دوم یا سوم تشخیص داده می شوند در صورتی که این اختلالات ممکن است عواقب جدی برای سلامتی مادر و نوزاد در حال رشد داشته باشند.

جفت یک ارگان بیولوژیکی پیچیده است. از تخمک بارور شده تشکیل شده و رشد می کند و به دیواره رحم متصل می شود. جفت به عنوان ریه ها ، کلیه ها، روده و کبد برای رشد نوزاد عمل می کند و اکسیژن و مواد مغذی را به جنین منتقل می کند در حالی که هورمون ترشح می کند و مواد زائد را خارج می کند.علیرغم اهمیت جفت، این اندام بخوبی شناخته نشده است زیرا مطالعه آن در زنان باردار بسیار دشوار است. اما توانایی آن برای عملکرد مناسب بسیار مهم است زیرا بر نتایج بارداری و سلامت مادام العمر مادر و کودک تأثیر می گذارد.

محققان با استفاده از مدل های موش، پروتئین های ساخته شده توسط جفت را بررسی کردند و آنها را با پروتئینهای موجود در نمونه های خون زنان بارداری که هیچ حادثه ای را در بارداری تجربه نکردند و کسانی که به دیابت بارداری مبتلا شدند، مقایسه کردند. این تیم روش های جدیدی را برای جداسازی و مطالعه سلول های غدد درون ریز جفت موش ایجاد کرد، زیرا این سلول ها مسئول ترشح هورمون ها در دوران بارداری هستند. آنها جفت را برای شناسایی هورمونهای ترشح شده برای ایجاد یک نقشه جامع از پروتئین ها در این اندام مرموز، بررسی کردند.

سپس نقشه مدل موش از پروتئین های هورمونی جفت با مجموعه داده های مطالعات مربوط به جفت انسان و نتایج حاملگی مقایسه شد و محققان هم پوشانی بیولوژیکی زیادی را در بین آنها کشف کردند.

دکترSferruzzi-Perri گفت: ما دریافتیم که حدود یک سوم پروتئین های شناسایی شده در زنانی که در دوران بارداری با اختلالات مواجه شده اند، تغییر کرده است. در یک مطالعه کوچک برای بررسی ارزش بالینی پروتئین های جفت، ما همچنین کشف کردیم که سطح غیر طبیعی این هورمون ها در زنانی که به دیابت بارداری مبتلا شده اند، از اوایل سه ماهه اول بارداری در خون مادر مشخص است، در حالیکه در روش های کنونی عارضه دیابت بارداری معمولاً در 24-28 هفتگی تشخیص داده می شود.ما همچنین چندین فاکتور رونویسی خاص - پروتئین های درون سلول که ژن ها را روشن یا خاموش می کنند - را شناسایی کردیم که احتمالاً تولید هورمون های جفت را کنترل می کنند و پیامدهای مهمی در درک چگونگی بهبود نتایج بارداری دارند.

دانشمندان قابلیت تشخیص این نشانگرهای زیستی در دوران بارداری بررسی کردند، آنها از مطالعه ای که نتایج بارداری را در زنان در بیمارستان آدنبروک در کمبریج پیگیری می کرد، استفاده کردند. آنها دریافتند که در نمونه های خونی، این نشانگرهای زیستی در اوایل بارداری قابل تشخیص هستند، بنابراین شناسایی این نشانگرها می تواند منجر به تشخیص زودتر عوارض، و درمان زودهنگام شود.

دکتر کلر میک، پزشک دیابت در بارداری و محقق در Addenbrooke's، گفت: این نوع دیابت ناشی از بارداری است و منجر به رشد سریع کودک و عوارضی در هنگام زایمان می شود. متأسفانه، برخی از زنان علائم بزرگ بودن کودک را در زمان تشخیص دیابت بارداری در هفته ی 28 حاملگی دارند. این آزمایش جدید ممکن است دیابت بارداری را در اوایل بارداری شناسایی کند، و درنتیجه فرصت هایی را برای جلوگیری از این بیماری فراهم نماید یا از مادران و نوزادان در برابر مضرترین عوارض محافظت کند.

دکتر Sferruzzi-Perri، گفت: این کار امید جدیدی را برای درک بهتر جفت فراهم کرد که منجر به بارداری سالم و ایمن برای مادران و نوزادان خواهد شد. تیم ما اکنون در حال ارزیابی تاثیر این یافته ها بر بهبود مراقبت های بالینی در آینده، از طریق تشخیص زودهنگام یا ایجاد فرصت های جدید برای درمان این عوارض بارداری با هدف قرار دادن زودهنگام جفت است.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/06/210608083952.htm